Det er dessverre mange sykler der ute som ser ut som BMX og som blir solgt som BMX, men som ikke lever opp til minstekravene du bør kunne forventer av en BMX.

Det tryggeste er å handle fra butikker som bryr seg om og virkelig kan sykkel. Her er fem tips som kan være greie å ha i bakhodet når du skal kjøpe freestyle-BMX. 

1. Hva skal sykkelen brukes til?
Først og fremst er det greit å tenke over hva du har tenkt å bruke sykkelen til. Selv om en BMX-sykkel teknisk sett er en allroundsykkel, er det enkelte nøkkelfaktorer på syklene som gjør de mer eller mindre egnet til de ulike disiplinene. Geometri på ramme og komponenter, gjør sykkelen perfekt til noe, men litt mindre egnet til noe annet. Små rammer er lettere å rotere med, de lange er mer stabile. Bredt styre gir bedre kontroll, men kan være i veien på noen triks. Grove dekk er et must på grus og jord, men kjører du kun asfalt vil et dekk uten mønster rulle bedre. Alle deler kan byttes når du har syklet litt og vet hva du liker. På din første sykkelen, bør du fokuser på å velge riktig ramme.

Husk at det er lov å spørre om hjelp i din lokale sykkelbutikk eller hos andre BMX-ere!

2. Pris
Det kan være greit å vite hvilken prisklasse lommeboka tillater på forhånd, slik at du ikke bruker for mye tid på å se på og sammenligne sykler som du egentlig ikke har råd til å kjøpe. Finn også ut hva som er laveste pris du må betale for en skikkelig BMX. 

3. Størrelsesanbefalinger
Velger du rett størrelse slik at du står riktig på sykkelen, er sykkelen lettere å kontrollere og dermed blir det også lettere å lære deg triks. Når du står på en BMX, skal du ikke føle at du må strekke deg etter styret, eller at styret er ubehagelig nær kroppen. Skal du trikse mye med sykkelen, bør du også tenke på sykkelens vekt. Ofte er det vekten som utgjør prisforskjellen mellom en dyr og en rimeligere sykkel.

BMX-produsentene opererer som regel med egne størrelsesanbefalinger, men størrelsene deles i grove trekk inn slik: Til juniorer med høyde ca.120-140cm. anbefales en sykkel med 16 tommers hjul. Til junior med høyde 135-155cm. anbefales en sykkel med 18 tommers hjul. Til alle med høyde over 155 cm. anbefales sykler med 20 tommers hjul. 

 

 

 

 

 

 

For å skille størrelsen på sykler med samme hjulstørrelse, oppgis lengden på overrøret. Denne størrelsen brukes fordi den gir en indikasjon på hvor langt det er fram til styret når du står på sykkelen. På sykler med 20” hjul, oppgis størrelsen på rammen i tommer, ofte mellom 20.2” og 21.5”. Selv om det bare er litt over en tomme i forskjell, gjør det så mye med geometrien på sykkelen at f. eks en lav kjører ikke skal ha den største. Det finnes som kjent ingen regel uten unntak; men en ramme på 20.75” vil f.eks passe personer fra ca 165-180cm.

4. Komponenter
Se etter deler i chromoly. Dette er et sterkt lettvekts-metall som alle high-end BMX-rammer, gafler og styrer er laget i, og som gjør sykkelen lettere og mer holdbar enn rimeligere stålvarianter. Er prisen på to sykler du vurderer nesten lik – se hvilken som har mest chromoly. Se også etter lukkede lager og sjekk om sykkelen har deler fra kjente BMX-produsenter. Det kan ofte være de viktige delene man ikke ser med en gang, som nav og kranktype som spiller inn på prisen.

5. Montering/vedlikehold
Bestiller du en BMX på nett, får du ikke sykkelen levert fiks ferdig montert om dette ikke er avtalt spesielt. Du må som regel montere pedaler, forhjul, bremser og styre selv. Føler du deg ikke kompetent nok til å gjøre dette, få en sykkelkyndig eller ditt lokale sykkelverksted/sykkelbutikk til å montere sykkelen for deg. Å få delene til å sitte sammen er ikke det vanskeligste, men å stramme og justere alt riktig krever en person som har gjort det før. Er ikke sykkelen riktig montert, faller som regel garantien bort. 

Vedlikehold er også viktig for å ta vare på og forlenge sykkelens levetid. Husk å stramme styrelager, kjede, bolter osv. allerede etter de første turene. Ingenting skal knirke eller skrangle på en BMX, så om du hører en mistenkelig lyd - få det fikset. 
PS! En BMX er en sykkel som skal brukes, men du kan likevel ikke forvente at en BMX har evig liv. Deler blir slitt ut eller går i stykker, og jo hardere sykkelen blir kjørt, jo raskere oppstår det slitasje på sykkelen. Ha også i bakhodet at du får det du betaler for.