Trendy med topptur

Ola Nordmann er lei av bare å kjøre i parken sammen med danskene: Nå er det toppturer som gjelder.

Du har kanskje sett dem, enten på TV eller på utallige bilder på sosiale medier; på vei opp en snødekt fjellside omgitt av majestetisk natur med feller under skiene, eller på vei ned igjen, badende i hvitt pudder. De som tidligere bare kjørte i parken, viser større og større interesse for toppturer og ønsker nå heller å tilbringe hele dagen på fjellet.

Merkbar trend
For mens flere og flere «gamle» ski- og snowboardproffer søker til fjells for å drive kommersiell virksomhet i form av utleie og turguiding og diverse friluftslinjer på ulike høyskoler på relativt få år har klart å skape grobunn for nye topptur-miljø rundt om i landet, merker sportsbransjen den stadig voksende trenden blant folk flest.

Dobling
I følge bransjen selv har salget av toppturski doblet seg for hvert år de siste årene. Anslagsvis selges det cirka 10.000 par toppturski i året, noe som tilsvarer 10 prosent av det totale skimarkedet i Norge. Også på teknisk bekledning merkes topptur-trenden i form av større andel av salget av skallklær. Et kraftig signal er at tungvekteren Norrøna lanserer egen teknisk topptur-kolleksjon for barn. 

Ny splitboard-trend
Introduksjonen av splitboard, et snowboardbrett som består av to «ski» som du går opp på og som settes sammen igjen når du skal kjøre ned igjen, gjør også toppturen mye enklere for de som foretrekker snowboard fremfor ski.
- Splitboard er fremdeles et relativt ukjent fremkomstmiddel for folk flest, men det er likevel betydelig flere aktører i det norske markedet i dag enn for kun et par år siden, påpeker Jens Aabech, en av de som representerer splitboard-segmentet gjennom Jones Snowboards i Norge.

Familieaktivitet
Han tror topptursegmentet ikke lenger bare er forbeholdt voksne våghalser i ferd med å bestige de bratteste fjelltoppene, men en aktivitet for hele familien.
- Vi ser at voksengenerasjonen i større og større grad vil ut av skianleggene og søker opplevelser tettere på naturen. Det å måtte jobbe litt for moroa blir også et mål i seg selv; rett og slett «earn your turns». En opplevelse de gjerne vil dele med resten av familien.